پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

شکایت رسمی دو تن از مدیران سابق سازمان محیط زیست از ابتکار

شکایت رسمی دو تن از مدیران سابق سازمان محیط زیست از ابتکار


رئيس محترم سازمان بازرسي كل كشور


موضوع: واگذاري بخشي از جزيره آشوراده توسط سازمان حفاظت محيط زيست كشور

سلام عليكم

به استحضار مي‌رساند پناهگاه حيات وحش ميانكاله يكي از مهم‌ترين و حساس‌ترين زيستگاه‌هاي كشور در سال 1354 بعنوان يكي از مناطق 4 گانه‌ حفاظتي تصويب و در اختيار سازمان حفاظت محيط زيست كشور قرار گرفت. پس از آن نيز به لحاظ اهميت اكولوژيكي تالاب آن در كنوانسيون رامسر و همچنين بعنوان يك ذخيره گاه زيست كره در يونسكو به ثبت رسيده است.

درسال 1384 و در واپسين روزهاي دولت هشتم، حدود 380 هكتار از منطقه آشوراده كه در اين پناهگاه واقع شده است در قالب طرح گردشگري در اختيار بخش خصوصي قرار گرفت كه با اخذ سند ادعاي مالكيت آن را نيز داشت. در دولت نهم و با كمك سازمان بازرسي كل كشور و قوه محترم قضائيه كشور، سند مذكور باطل و مديريت عرصه مذكور مجدداً به سازمان حفاظت محيط زيست برگشت. در دولت دهم نيز واگذاري عرصه مذكور مجدداً مطرح و با پيگيري تشكل‌هاي زيست محيطي و مخالفت برخي دستگاه‌هاي اجرايي عقيم ماند.

متاسفانه اخيراً طي امضاء تفاهم نامه‌ايي فيمابين سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حدود 280 هكتار از منطقه مذكور به عنوان منطقه گردشگري معرفي شده است. در اين خصوص چند نكته قابل توجه است:

1) آن‌گونه كه گفته مي‌شود و شواهد و دلايل نيز مشخص نموده است، همان فردي كه در سال 1384 عرصه مذكور را تملك كرده بود و خلع يد شده است، مجدداً اين موضوع را دنبال نموده و طرح خود را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داده و با معاونت آن سازمان نيز جلساتي داشته است.

2) زون تفرج يا طبيعت گردي گسترده در مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست كشور داراي تعريف خاص است. در اين زون احداث ابنيه و ساخت و ساز ممنوع است. اما متاسفانه در اين تفاهم نامه و طرح مرتبط با آن، احداث اين‌گونه سازه‌ها ديده شده است.

3) در قانون حفاظت كه مهم‌ترين قانون مرتبط با محيط زيست مي‌باشد، مديريت مناطق چهارگانه به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري واگذار نشده است و به سازمان محیط زیست داده شده.

4) معاون اول رئيس جمهور جناب آقاي جهانگيري اعلام نموده است كه "بناست آشوراده تبديل به قطب گردشگري بشود"؛ درصورت اجراي اين طرح محيط زيست منطقه بطور كلي دگرگون شده و تدريجاً نابود خواهد شد.

باتوجه به اهميت موضوع از آن مقام محترم تقاضا مي‌گردد قبل از اينكه فرصت از دست برود و تخريب محيط زيست منطقه آغاز گردد، موضوع مورد توجه قرار گرفته و از آن جلوگيري به عمل آيد.

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش