پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

8 نکته در مورد یونوسفر

8 نکته در مورد یونوسفر

1. خانه تمام ذرات باردار جو زمین است:
یونوسفر زمین با بالای جو و همان ابتدای فضا همپوشانی دارد. خورشید گازها را در آنجا در معرض گرما قرار می دهد تا یک یا دو الکترون از دست بدهند که دریایی از ذرات باردار الکتریکی ایجاد می کند.

2. یونوسفر جایی است که جو زمین به فضا می رسد:
یونوسفر تقریباً 50 تا 400 مایل بالاتر از سطح زمین، درست در لبه فضا، کشیده شده است. همراه با جو فوقانی خنثی، یونوسفر مرز بین جو پایینی زمین - جایی که ما زندگی می کنیم و تنفس می کنیم - و خلاء فضا را تشکیل می دهد.

3. گاهی اوقات غیر قابل پیش بینی تغییر می کند:
یونوسفر دائما در حال تغییر است. از آنجایی که زمانی که ذرات توسط انرژی خورشید یونیزه می شوند، تشکیل می شود، یونوسفر از سمت روز زمین به سمت شب تغییر می کند. هنگامی که شب فرا می رسد، یونوسفر نازک می شود زیرا ذرات یونیزه شده قبلی شل می شوند و دوباره به ذرات خنثی تبدیل می شوند. اما تغییرات غیرقابل پیش بینی بیشتری نیز وجود دارد که توسط عواملی هم از زمین در پایین و هم از فضای بالا ایجاد می شود، که تشخیص دقیق یونوسفر در یک زمان معین را دشوار می کند.

4. خانه بسیاری از ماهواره های ما است:
این مرز به فضا درست همان جایی است که بسیاری از ماهواره‌های ما در مدار زمین، از جمله ایستگاه فضایی بین‌المللی، در آن قرار دارند. این بدان معناست که این ماهواره‌ها می‌توانند تحت تأثیر شرایط دائماً در حال تغییر در یونوسفر قرار گیرند - از جمله تورم ناگهانی ذرات باردار که نیروی کشش ماهواره‌ها را افزایش می‌دهد و طول عمر مداری آنها را کوتاه می‌کند، یا اینکه چقدر می‌توانند به دور زمین ادامه دهند.

5. اختلال در آنجا می تواند سیگنال ها را مختل کند:
یونوسفر همچنین در ارتباطات و سیستم های ناوبری روزمره ما نقش دارد. سیگنال‌های رادیویی و جی‌پی‌اس از میان این لایه جو عبور می‌کنند، یا برای رسیدن به مقصد به جهش از یونوسفر تکیه می‌کنند. در هر دو مورد، تغییرات در چگالی و ترکیب یونوسفر می تواند این سیگنال ها را مختل کند.

6. تحت تأثیر آب و هوا است:
آب و هوای زمین، مانند طوفان ها یا سیستم های رعد و برق بزرگ، می تواند امواج فشاری را ایجاد کند که به یونوسفر موج می زند. این یکی از عواملی است که می تواند باعث تغییرات در یونوسفر شود. این اثرات تنها زمانی کشف شد که داده های ماهواره های ناسا ارتباط بین شرایط آب و هوایی و تغییرات یونوسفر زمین را نشان داد.

هوا

7. ... و تحت تأثیر آب و هوای فضا نیز قرار دارد:
از آنجایی که یونوسفر از ذرات باردار تشکیل شده است، به طور منحصر به فردی نسبت به تغییر شرایط مغناطیسی و الکتریکی در فضا واکنش نشان می دهد. این شرایط - همراه با رویدادهای دیگر مانند انفجار ذرات باردار - آب و هوای فضایی نامیده می شود و معمولاً به فعالیت خورشیدی مرتبط است. در کنار آب و هوای منظم از اینجا روی زمین، آب و هوای فضا عامل اصلی دیگری است که بر یونوسفر تأثیر می گذارد.

8. یونوسفر دائما می درخشد:
درخشش هوا چیزی است که ما آن را نوارهای درخشان نوری می نامیم که از جو فوقانی زمین می تابد. زمانی اتفاق می‌افتد که اتم‌ها و مولکول‌های اتمسفر فوقانی، برانگیخته‌شده توسط نور خورشید، نور ساطع می‌کنند تا انرژی اضافی خود را دفع کنند. یا، زمانی که اتم‌ها و مولکول‌هایی که در اثر نور خورشید یونیزه شده‌اند، با الکترون آزاد برخورد کرده و آن را جذب می‌کنند، این اتفاق می‌افتد. در هر دو مورد، آنها ذره ای از نور - به نام فوتون - را به منظور آرام شدن دوباره به بیرون پرتاب می کنند. درخشش هوا فقط یک منظره زیبا نیست: یک نشانگر مفید برای آنچه در یونوسفر اتفاق می افتد. هر گاز اتمسفر بسته به گاز، منطقه ارتفاعی و فرآیند تحریک، رنگ تابش هوای مورد علاقه خود را دارد، بنابراین ما می‌توانیم از تابش هوا برای مطالعه مکان این گازها و نحوه رفتار آنها استفاده کنیم.

.

منبع: science.nasa.gov

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش