پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

مسلمانان پیشرو درعلم جغرافیا-1

مسلمانان پیشرو درعلم جغرافیا

(قسمت اول)

در قرآن كریم تاكید فراوانی به سیر و سیاحت و اندیشه در سرنوشت اقوام و ملل شده و این امر، به علاوه نیازهای بازرگانی و سیاسی و مذهبی (مانند حج) و غیره باعث گردید كه مسلمین در زمینه علم جغرافیا و جهانگردی نیز پیشرفت های بسیار چشمگیری كرده و آثار ارزنده ای از خود بجای بگذارند.

مسلمین بسیاری آثار مهم جعرافیایی یونانیان را می شناختند و كلمه یونانی جغرافیا(Geographia) نزد مسلمین شناخته شده بود و در زبانهای عربی و فارسی و سایر زبانهای اسلامی به كار می رفت، اگر چه بعدها به تدریج اصطلاح "صورةالارض" جانشین این كلمه شد. مسلمین از قرن سوم هجری قمری دست به كار تالیف آثاری در زمینه جغرافیا شدند و بزرگانی همچون ابن حوقل و بیرونیآثار جغرافیایی مهمی تالیف كردند و این جریان سرانجام در آثار ادریسی و نقشه های بسیار ارزشمندی كه وی در قرن هفتم هجری قمری در دربار فردریك كبیر در سیسیل فراهم آورد، به اوج پختگی خود رسید. این آثار جغرافیایی اطلاعات موجود در آثار قدما را بسط داده و اطلاعات فراوان دیگری مزید بر آنچه در متون یونانی و رومی موجود بود، در باره اقیانوس هند، افریقا، منطقه جنوبی دریایی مدیترانه، و بسیاری از قسمتهای آسیا و اروپا ارائه كرده بود. اكتشافات مهمی همچون كشف سرچشمه های رود نیل كه به كاشفان قرن نوزدهم اروپایی نسبت داده می شود، بسیار پیش از اینها در همین متون جغرافیایی متقدم اسلامی شرح و وصف شده بوده است.

"باید به خاطر داشت كه هانری دریا نورد، ماژلان، كریستف كلمب و بسیاری دیگر از كاشفان مهم دوران رنسانس با كمك جغرافیدانان و دریانوردان اسلامی بود كه توانستند از اقیانوس اطلس بگذرند، و دماغه امید (نیك) را دور زنند و از بد حادثه به كمك همین مسلمین، قدرت و سیادت دریایی مسلمانان را از پهنه اقیانوس هند برچیدند".

جهت مشاهده کامل این مطلب ابتدا باید عضو شوید
براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش