پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

ساختار درونی زمين

ساختمان درونی زمين (Earth's Internal Structure) :

 

اطلاعات اولیه

   انسان از زمانهای بسیار قدیم مشتاق شناسایی ساختمان داخلی کره زمین بوده است و از آنجا که دسترسی مستقیم به قسمتهای درونی امکان‌پذیر نبوده - و حتی با تکنولوژی عصر حاضر نیز این کار مقدور نیست - روشهای غیر مستقیم همواره الهام بخش آدمی در کسب اطلاعات ضخامت لايه‌های درونی زميناز قسمتهای داخلی زمین بوده است. از این میان می‌توان خروج مواد مذاب درونی توسط آتشفشانها ، چشمه‌های آب گرم ، بررسی امواج زلزله ، تجزيه و تحليل تركيب شيميايی شهاب‌سنگ‌ها و پدیده‌های مشابه را نام برد. آتشفشانها و چشمه‌های آب گرم ، از آنجايی كه از درون زمين بيرون می‌آيند ، تا حدودی در شناسايی درون زمين به ما كمک می‌کنند. اما چگونه می‌توان از طريق بررسی شهاب‌سنگ‌ها به ساختار درونی زمين پی برد؟ انــــواع مشخصی از شهاب‌سنگ‌ها به نام كندريت ، از بقايای منظومه شمسی اوليه هستند كه بدون تغيير در فضا باقی مانده‌اند و بعضی از آنها روی زمين افتاده و مورد مطالعه قرار می‌گيرند. (از آنجا که سياره زمين یکی از سيارات همين منظومه است ، پس می‌توان ساختار و تركيب شيميايی اصلی داخل زمين را تا حدودی شبيه به ساختار و ترکیب شهاب‌سنگ‌های لايه‌های تشكيل دهنده زمينكندريت دانست.)

   البته در سالهای اخیر توسعه علم ژئوفیزیک اطلاعات غیر مستقیم گران قیمتی از ترکیب و ساختمان درونی زمین در اختیار ما قرار داده است. از میان انواع مختلف روش‌های ژئوفیــــزیکی نحــوه‌ی حرکت امواج لرزه‌ای (امواج زمین لرزه) بیشترین کمک را در مورد شناساندن ترکیب و ساختمان درون زمین به بشر نموده است. زمين شناسان برای بررسی امواج زلزله از دستگاهی به نام سیسموگراف استفاده می‌كنند. سرعت حركت لرزه‌ها كه در داخل زمين سفر می‌كنند ، به تركيب و تراكم موادی كه از ميانشان عبور می‌كنند (یعنی جنس و ضخامت لايه‌های درونی زمين) بستگی دارد. زمين شناسان می‌توانند بسياری از نسبت‌های داخل زمين را با تجزيه و تحليل اين لرزه‌ها تعيين كنند.

   هرگاه ساختمان زمین در عمق مورد مطالعه قرار گیرد ، سه قسمت مشخص را در آن می‌توان تشخیص داد ، كه به ترتيب از خارج به درون زمين عبارتند از : پوسته ، گوشته (منتل) و هسته.

جهت مشاهده کامل این مطلب ابتدا باید عضو شوید
براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش