پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

اکوتوریسم شهرستان سبزوار

اکوتوریسم بیان علاقه مندی انسان به مظاهر طبیعی و جاذبه های ذاتی آن می باشد که در سالهای اخیر با صنعتی شدن جوامع، پیشرفت صنعت حمل ونقل و نیازمندی به گذران اوقات فراغت جهت کاهش فشارهای روانی با استقبال چشمگیری روبرو شده است.

با نگاهی واقع بینانه به شهرستان سبزوار که از نظر وسعت مقام اول واز نظر جمعیت مقام دوم را در سطح استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است با تنوع پدیده های طبیعی، ژئومورفولوژیکی و میکرو اقلیم های متعدد مواجه هستیم که هر کدام به نحوی می تواند سهم قابل توجهی از این صنعت نوپا را به خود اختصاص دهد.

نمادی از قیام سربداران در مسیر کمربندی سبزوار

قرار گرفتن در مسیر مهمترین راه ارتباطی (تهران- مشهد) با قابلیت جابه جایی سالانه بیش از 20 میلیون مسافر موقعیت مطلوبی را در جهت فراخوانی گردشگران اکوتوریستی سبزوار فراهم کرده است.

فاصله اندک کوه و کویر با مجموعه ای از جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد از جمله دو رشته کوه عمده ،جغتای به طول 110 کیلومتر و کوه میش به طول 90 کیلومتر با قله ها و صخره های بکر و بازگشایی نشده که سرچشمه بسیاری از رودهای فصلی منطقه را تشکیل می دهد،

از جمله عرصه های بیابانی و ماسه زارهای وسیع که بخش اعظم آن شامل : تپه های ماسه ای پشته عباس می باشد که در انتها به کویر مزینان و از جنوب به کوه پروند و از غرب به تپه های ماسه ای دشت استپی خارتوران محدود می گردد. تپه های ماسه ای ده نبی نمونه دیگری است که تا شرق روستای حارث آباد ادامه یافته و سپس به تپه های ماسه ای شامکان متصل می شود ،که خود پتانسیل ارزشمندی جهت برپایی تورهای شن نوردی و مسابقات شتر سواری محسوب می شود.

پرورش شتر در مناطق عشایری شند و گراب سبزوار

از سوی دیگرمحدوده های حفاظت شده غنی از جمله پناهگاه حیات وحش شیر احمد و منطقه شکار ممنوع پروند با گونه های کمیاب جانوری و گیاهی توانهای اکوتوریستی ما را تشکیل می دهند که در صورت شناسایی آنها به دوستداران طبیعت موجب توسعه اقتصادی، بهبود شرایط زندگی و کاهش نرخ مهاجرت از سطح شهرستان سبزوار خواهد شد.

 

معرفی تعدادی از جاذبه های طبیعت گردی در شهرستان سبزوار

 

سالن بهشت بلاش آباد

یک از مناطق بسیار دیدنی در نزدیکی شهرستان سبزوار سالن بهشت در مجاورت روستای بلاش آباد است که فاصله آن از شهر سیزوار ۲۵ کیلومتر می باشد.

سالن بهشت در شمال روستای بلاش آباد

این دره ییلاقی و مشجر در فاصله2۵ کیلومتری از شهر سبزوار در انتهای جاده کوهستانی شمال روستای بالش آباد و در دامنه جنوبی کوه کمردنگ واقع شده که به دلیل طول زیاد و پوشش گیاهی انبوه به سالن بهشت معروف شده است. دسترسی به سالن بهشت، از طریق جاده خاکی واقع در شمال روستای بلاش آباد و به فاصله 500 متر امکان پذیر است

 

رود گل قز

در فاصله 8 کیلومتری از شهر سبزوار و در سمت شرق جاده اصلیبه سمت اسفراین راه فرعی آسفالته ای به روستا های قز و افچنگ منتهی می گردد. در ادامه این مسیر و در مجاورت روستای قز منطقه ییلاقی و زیبای رود گل در پای کوههای سی آب قرار دارد که در روزهای تعطیل پذیرای حدود 3000 گردشگر برای گذران اوقات فراغت و کوه پیمایی تفریحی می باشد. این منطقه دارای چند چشمه آب معدنی با خواص درمانی است که اهالی منطقه از آن استفاده می کنند .

تفرجگاه رود گل قز

 

رودخانه دلبر

این رود به طول 35 کیلومتر با آبدهی متوسط 9 ماه در سال در دهستان کراب بخش مرکزی شهرستان سبزوار قرار دارد و ازدامنه های غربی کوه میمستان و دامنه شرقی کوه النگ بید سرچشمه می گیرد. استقرار پوشش گیاهی چنار و سپیدار در طول مسیر رودخانه تا منطقه دونخ که توسط دو شاخه جداگانه از کوه میمستان تغذیه می شود، فضای سبز و ییلاقی منحصر به فردی را بوجود آورده که در افزایش تعداد گردشگر بسیار مؤثر بوده است. ظرفیت پذیرش بالا (روزانه 9000 نفر) به همراه امکان دسترسی از دو مسیر جداگانه در کنار قابلیتهای طبیعی موجب استقبال روزافزون مردم برای بازدید از این منطقه تفرجگاهی شده است. به منظور ایجاد امکانات رفاهی و توسعه هر چه بیشتر این منطقه ییلاقی بخشداری مرکزی شهرستان سبزوار طرح گردشگری رودخانه دلبر را در حاشیه این رودخانه را به اجرا در آورده است.

بخش از حاشیه زیبای رودخانه دلبر

 

بابا افچنگ

منطقه ییلاقی بابا افچنگ در کنار جاده آسفالته سبزوار به روستای افچنگ قرار دارد. قرارگرفتن این منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا در کنار این جاده آسفالته، ارتفاعات کوه سیاه و فاصله نزدیک با رود گل، موجب استقبال گسترده مردم برای گذران اوقات فراغت و فعالیتهای کوهنوردی شده است، به همین دلیل درروزهای تعطیل فضای کافی برای پارک وسایل نقلیه وجود ندارد .

جاده منتهی به منطقه ییلاقی بابا افچنگ

منبع:وبلاگ علوم اجتماعی شهرستان ششتمد

http://olomeajtemai.blogfa.com/post-989.aspx

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش