پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

مزایای داده های بارشی پرشین به داده های دیگر از منظر دکتر مفیدی

مزایای داده های بارشی پرشین به داده های دیگر از منظر دکتر مفیدی

در خبر نامه اقلیم شناسی" target="_blank">انجمن اقلیم شناسی دکتر عباس مفیدی مزایایی را برای داده های پرشین دیتا بر شمردن که در زیر آمده است؟

در رابطه با بارش پرشین سوای نیازی که برای ارزیابی منطقه ای میزان صحت این داده ها برای مناطق مختلف ایران می بایست انجام شود شاید بتوان مزایای زیر را در قیاس با آفرودیت برای این داده های بارش در نظر گرفت.


 1- پرکردن شکاف های داده ای موجود برای مناطق صعوب العبور و دور دست اعم از کوهستانی و بیابانی، که در داده های آفرودیت به جهت نبود ایستگاه قابل اعتماد بارش های این مناطق از طریق درون یابی بدست آمده است. 2- بارش بر روی پهنه های دریایی. 3- بارش های همرفتی اعم از کوهستانی و یا در پهنه خزری که در بسیاری از موارد بیشینه های ان به جهت میان مقیاس یا کوچک مقیاس بودن پدیده ممکن است دور از ایستگاه های هواشناسی مرجع بوقوع پیوسته باشند. برای مثال در تشخیص الگوی فضایی بارش های خزری و یا بارش های بهاره شمال غرب ایران و یا بویژه در تحلیل بارش های همرفتی تابستانه جنوب شرق کشور). از این جهت بهتر است داده های بارش پرشین با داده های تی آر ام ام (پروژه مشترک ناسا-آژانس هواشناسی ژاپن) مقایسه گردد. اگرچه تی آر ام ام علاوه بر داده های روزانه دارای داده های 3 ساعته نیز می باشد. در عین حال در داده های آفرودیت در اغلب مناطق کشور فاصله ایستگاه های هواشناسی منتخب بیش از 50 کیلومتر است، بطوری که عملاً داده های آفرودیت با داده های ایستگاه هایی که در بخش گسترده ای از خاورمیانه فاصله افقی بیش از 50 کیلومتر از هم دارند تهیه گردیده اند. نکته دیگر این که در آفرودیت کیفیت داده ها از کشوری به کشور دیگر در خاورمیانه متفاوت است. خوشبختانه به نظر می رسد داده های مربوط به ایران از کیفیت بالاتری برخوردار است

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش