پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

انواع ایستگاه هواشناسی مرتبط با سازمان هواشناسی کشور کدامند؟

انواع ایستگاه هواشناسی مرتبط با سازمان هواشناسی کشور کدامند؟

ایستگاههای سینوپتیک اصلی

 آن دسته از ایستگاه هایی هستند که بر اساس نیاز بین المللی و منطقه ای دیدبانی پارامتر های هواشناسی مانند دما، فشار، رطوبت ، سمت و سرعت باد، دید افقی، پدیده های جوی و ... را ساعت به ساعت بصورت موظف و به منظور انواع کاربری های مورد نیازپیش بینی هواشناسی ، صدور اخطاریه ها ، مطالعات اقلیمی و... را بطور همزمان در سراسر جهان انجام میدهند. شماره شناسه آنها با تایید سازمان هواشناسی جهانی برای کشور ایران با پیش شماره 40 شروع می شوند . 

ایستگاههای سینوپتیک تکمیلی

 آن دسته از ایستگاههایی هستند که بر اساس نیاز ملی دیدبانی پارامترهای هواشناسی مانند دما، فشار، رطوبت ، سمت و سرعت باد، دید افقی، پدیده های جوی و ... را بطور همزمان در سراسر کشور و در ساعات مقرر و به منظور انواع کاربری های پیش بینی هواشناسی ، صدور اخطاریه ها ،مطالعات اقلیمی و ... انجام میدهند ، شماره شناسه این ایستگاهها با پیش شماره 99 شروع می شوند.

 ایستگاههای هواشناسی جو بالا 
آن دسته از ایستگاههایی هستند که پارامترهای فشار ،دما ، رطوبت و سمت و سرعت باد را در لایه های مختلف سطوح فوقانی جو ( از سطح زمین تا ارتفاع بیش از 20000 متر) را معمولاً دو بار در شبانه روز و در ساعات  (UTC 12 و 00) توسط ارسال دستگاه رادیو سوند و بالن هواشناسی  اندازه گیری و گزارش می نمایند .



- -- ایستگاههای هواشناسی  فرودگاهی 
 آن دسته از ایستگاههایی هستند که علاوه بر دیدبانی هواشناسی سطح زمین دیدبانی های مخصوص عملیات هوانوردی را در قالب گزارشهایی با عناوین  متار، اسپیسی و متار محلی ( Local routine) را بمنظور استفاده در عملیات هوانوردی و تامین ایمنی و سلامت پروازها تهیه و بصورت یک یا نیم ساعته ارسال می نمایند .




- --  ایستگاههای هواشناسی دریایی
 آن دسته از ایستگاههایی هستند که علاوه بر دیدبانی های هواشناسی سطح زمین  ، دیدبانی های مربوط به شرایط موجود در دریا از قبیل ارتفاع و بسامد موج ، دمای آب و .... را نیزد ر ساعات مقرر اندازه گیری و گزارش می نمایند .


منبع: سازمان هواشناسی

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش