پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

توليد كوچكترين بلور يخ جهان

تيمي از دانشمندان توانسته‌اند يك معماي حل نشده علمي را به سرانجام رسانده و با استفاده از طيف‌سنجي مادون قرمز، كمترين ميزان مولكول آب مورد نياز براي شكل دادن به يك بلور يخ را شناسايي كنند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ بلورهاي يخ نيز از آغاز بسيار كوچك برخوردار هستند و در حال حاضر 475 مولكول مي‌تواند يك بلور يخ واقعي را بسازد.

پيش از اين تصور مي‌شد كه حدود 1000 مولكول براي ساخت اين بلور مورد نياز است اما دانشمندان دانشگاه گوتينگن با همكاري محققان دانشگاه پراگو و موسسه مكس پلانك دريافتند كه كمترين ميزان براي آغاز اين فرآيند مي‌تواند 275 مولكول به بالا باشد.

اين دستاورد به محققان در بينش بهتر در مورد فرآيندهايي كه به موجب آنها بخار آب در دماي پائين بطور مستقيم به شكل بلور يخ متراكم مي‌شود، كمك خواهد كرد. اين فرآيندها نقش مهمي در لايه‌هاي بالايي جو و همچنين منظومه شمسي ايفا مي‌كنند.

اين نتايج همچنين در تحقيقات هواشناسي به ارتقاي مدلهاي جوي كمك خواهد كرد.

در بلورهاي يخ، مولكولهاي آب خود را به شكل شش ضلعي درمي‌آورند تا از شبكه‌بندي فضايي استفاده كنند. هر مولكول آب پيوندهاي هيدروژن را با چهار مولكول مجاور بوجود مي‌آورد. اين فضاي لانه‌زنبوري بلوري يخ آب به فضاي بيشتري از آب مايع نياز دارد.

محققان اين آزمايشات را در دماي منفي 180 تا منفي 150 درجه سانتيگراد انجام دادند كه در آن مولكولهاي بسيار سردتر از حالت مايع هستند. اين درحاليست كه براي يك بلور،‌اين مولكولها هنوز از تعداد كمتري برخوردارند.

خوشه‌هاي كوچك مولكولي اين معما را با شكل دادن به يك نوع مايع كه در سرما منعقد شده، حل كردند و يك فضاي شبكه‌اي تقريبا غيرمتبلور را تشكيل دادند.

اگر اين خوشه رشد كند، مولكولهاي آب در مركز آن مي‌توانند در مراحلي از طريق پيوند هر كدام از آنها با چهار همسايه خود از حالت شيميايي غير متبلور به ساختار بلوري تغيير حالت دهند. در اين حالت 275 مولكول آي براي حالت اوليه بلور واقعي با ساختار شش ضلعي در مركز خوشه كافي خواهد بود.

در آغاز اين فرآيند، اين سازه كمي بدشكل بوده و با رشد خوشه، اين بخش داخلي رشد مي‌كند تا به يك بلور يخي كاملا منظم تبديل شود. اين در حاليست كه بخش بيروني به شكل غيرمتبلور باقي خواهد ماند.

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش