پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

کوههای مریخی ایران+ تصاویر

کوههای مریخی ایران+ تصاویر
 

 

کوههای مریخی ایران+ تصاویر

 

اکونیوز:40تا 50 کیلومتر پس از چابهار به سمت بندرگواتر،کوههایی در سمت چپ جاده نمایان است که به کوههای مینیاتوری یا مریخی مشهورند و موجب زیبایی جاده و مناظر طبیعی استان سیستان بلوچستان شده است.

 

 

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.irوجود این کوهها با توجه به منظره کاملا متفاوتی که در سمت راست جاده و روبه سوی دریا وجود دارد باعث شده تا یکی از زیباترین جاده ها و مناظر طبیعی استان سیستان و بلوچستان بوجود آید.


 


 

این طبیعت به دلیل عدم معرفی کمتر مورد بازدید قرار گرفته اند.این کوهها که از منحصر به فردترین کوههای ایران است به ثبت و حفاظت محیط زیست نیز درنیامده اند تا حداقل از این طریق نامش در فهرست مناظر زیبا و بی نظیر ایران به جا گذاشته شود.


 


کوههای مریخی مناظری از کوههای کره ماه را برای انسان تداعی می کنند و جنس رسوبی آنها و همچنین فرسایش خاص کوهها موجب ایجاد شیارها و تراش های زیبایی شده است که گویا نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است.


 


 

این کوهها چاک چاک هستند و شکل های نامانوسی دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند و به خاطر غیرعادی بودنشان در سال های اخیر و در میان گردشگران به کوههای مریخی شهرت یافته اند.


 


شکل های نامانوس این پدیده ها ناشی از فرسایش سریع در برابر باد و باران است که برخلاف فرسایش های ارام و طبیعی،‌مهلتی برای رویش گیاهان باقی نمی گذارد و سرزمین را دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاک ها نشان می دهد.


 


 


 

همچنین مقاومت نایکسان لایه های زمین‌،در این منطقه ها گاه سبب شکل گیری ستون هایی با کلاهک هایی برسر یا کوههایی که گویی با چاقو سر آنها را بریده اند،می شود.

منبع: گروه علوم اجتماعی راهنمایی منطقه ششتمد    

http://olomeajtemai.blogfa.com/cat-402.aspx

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

سلام سایت بسیار جالب و آموزنده ای دارید من مرتب سر میزنم - موفق باشید

پاسخ : سلام به شما دوست عزیز
نظر لطف شماست
ممنون از شما


کد امنیتی رفرش