پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

کارهای عملی درس نقشه ها و نمودارهای اقلیمی

کارهای عملی درس نقشه ها و نمودارهای اقلیمی

 

 

 

     نقشه های و نمودارهای اقلیمی، یکی از مواد و موضوعات درسی رشته جغرافیا به ویژه برای دانشجویان گرایش جغرافیای طبیعی محسوب می شود. این درس شامل دو بخش مباحث نظری و عملی می باشد که بخش عمده آن مربوط به پروژه ها و کارهای عملی می شود. البته موضوعاتی که می توان مطرح کرد می تواند متفاوت باشد ولی عموما فرایند کار به این صورت است که در مرحله اول ابتدا یک ایستگاه هواشناسی انتخاب شده و نمودارهای و مدل های اقلیمی برای شاخص های اقلیمی مربوطه بر طبق آماری که از سایت هواشناسی گرفته می شود، تهیه گشته و به صورت گزارش ارائه می گردد. مرحله دوم اما مربوط به تهیه نقشه های اقلیمی برای کل کشور یا منطقه ای از یک کشور می باشد که از طریق داده های اقلیمی و درنرم افزار ARC gis تهیه می گردد. در پایان نیز گزارش کاملی از همه فعالیتهای صورت گرفته ارائه می گردد.

به طور کلی شاخص های اقلیمی که در این مباحث مورد بررسی قرار می گیرد عبارتنداز:  دما، رطوبت نسبی، میزان بارش، میزان فشار، ساعات آفتابی، سرعت باد، روزهای یخبندان

     با استفاده از آمار هواشناسی برای یک ایستگاه، می توان نمودارهای مربوط به این شاخص ها را ترسیم کرد. این نمودارها شامل نمودارهای دما، فشار، بارش، رطوبت نسبی، نمودار باکس پلات، هایتوگراف، کلیموگرام، آمبرورترمیک، آمبرژه و .. می باشد. باکس پلات نموداری است که 5 شاخص میانگین دما، حداقل و حداکثر دما، حداقل و حداکثر مطلق دما در یک نمودار خطی نمایش می دهد تا نوسانات دمایی به آسانی محاسبه گردد. نمودار آمبروترمیک از ترکیب دو شاخص دما و بارش حاصل می شود و هایتوگراف نیز به همین صورت می باشد و می تواند نوع اقلیم ایستگاه را نمایان سازد. آمبرژه نیز می تواند نوع اقلیم یک ناحبه با ترکیب دما و بارش نشان دهد.

     شاخص هایی که در این بخش باید محاسبه شود متفاوت است ولی به طور کلی شاخص های بیوکلیماتیک انسانی(اولگی) ، بیوکلیماتیک ساختمانی (گیونی)، شاخص سرمایش بادی، شاخص یتزولد، شاخص ترجونگ، شاخص آفتاب و ساختمان می باشد. در ادامه شاخص گلباد نیز برای ایستگاه ها به صورت سالانه و ماهانه محاسبه خواهد شد.تهیه این شاخص ها به وسیله ترکیب پارامترهای مختلف اقلیمی صورت گرفته و دارای مراحل مختلفی است که بیان نحوه تهیه این شاخصها از حوصله این پست خارج می باشد. اما نمونه از این شاخص ها با اطلاعات آماری در اینجا جهت دانلود قرار داده شده است. در پایان نیز نقشه های اقلیمی پارمترهایی چون دما، بارش، روزهای یخبندان، فشار، باد، رطوبت نسبی و آمبرژه برای کل ایستگاه های کشور یا بخشی از آنها تهیه می شود.

 

    در این پست جهت آشنایی با این فرایندها و نمودارها، فایل ها و پروژه هایی نمونه ای در این زمینه اجنام شده، برای دنلود قرار داده شده است. این فایل ها مربوط به کارهای عملی درس نقشه ها و نمودارهای اقلیمی تعدادی از دانشجویان جغرافیای دانشگاه تهران می باشد که در سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ تهیه شده است. اطلاعات این پروژه ها در موضوعات مختلف دسته بندی و جهت دانلود قرار داده شده است.

 

 ***

ادامه مطلب

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش