پاپ_آپ

آخرین مطالب

آخرین ارسال های انجمن

برخی وقایع حدی آب و هواشناسی جهان در دهه گذشته

محققان موسسه تحقیقاتی برای بررسی اثرات تغییر اقلیم در پوتسدام  مهمترین وقایع حدی آب و هواشناسی را در دهه گذشته میلادی  بررسی کرده اند. بر اساس تحقیقات آنها دهه گذشته از نظر وقوع پدیده های حدی اقلیمی بی سابقه بوده است. آنها معتقدند که وقوع زیاد اینگونه رخداد های حدی نمی تواند صرفا تصادفی باشد. 

حداقل در مورد بارش ها و امواج گرمایی حدی، ارتباط آنها با گرمایش جهانی ناشی از فعالیت های انسانی کاملا واضح و شناخته شده است. علیرغم اینکه داده های مشاهداتی نشان می دهند که شدت هاریکن ها افزایش یافته است، اما ارتباط بین  افزایش وقوع آنها و گرمایش جهانی وضوح کمتری دارد.
فقط در سال 2011 در ایالات متحده آمریکا 14 پدیده حدی هواشناسی رخ داد که خسارت هر یک به تنهایی بیش از یک میلیارد دلار برآورد گردیده است. در بسیاری از ایالت های این کشور  میانکین رطوبت از ماه ژانویه تا اکتبر دارای بیشترین مقدار در طول دوره آماری بود. در ژاپن رکورد بارش در طول دوره آماری شکسته شد، این در حالیست که حوضه رودخانه یانگ تسه چین از خشکسالی بیسابقه رنج می برد. در سال 2010 غرب روسیه داغ ترین تابستان خود را طی قرون گذشته تجربه کرد؛ در حالیکه در همین سال رکورد بارش در پاکستان و استرالیا شکسته شد. قاره اروپا در سال 2003 داغ ترین تابستان را حداقل در نیمه دوم هزاره گذشته تجربه کرد.  همچنین در سال 2002  سنگین ترین بارش در ایستگاه زینوالد آلمان رخ داد که در بین تمامی ایستگاههای آلمان بیسابقه بود  که موجب رخداد شدیدترین سیل قرون گذشته آلمان در حوضه رودخانه البه گردید. 

منبع: مرکزملی اقلیم شناسی

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش